کشف مواد مخدر در خودرو

رواج موادمخدر در جامعه علاوه‌بر ایجاد مشکلات و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی،

از نظر قانونی نیز مورد توجه قرار گرفته و جرم‌انگاری می‌شود. به این معنا که هر گونه عملی که با انواع مواد مخدر در ارتباط باشد اعم‌از مصرف، فروش، حمل، تولید و... جرم تلقی می‌شوند و قانون برای آن‌ها مجازات در نظر گرفته است. هر زمان که قاچاق کالا یا جابه‌جایی مواد مخدر با استفاده از خودرو انجام شود، نیروی انتظامی بر اساس قانون این اجازه را دارد هم مواد مخدر را پس از کشف ضبط و هم آن خودرو را توقیف کند. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

خودرو حامل مواد مخدر توقیف می‌شود، مگر این که ...

در خصوص حمل و نگهداری مواد مخدر از طریق جاسازی در وسیله نقلیه، شخصی که مسئولیت خودرو در زمان کشف مواد را برعهده دارد، به عنوان متهم اصلی بازداشت می‌شود و خودرو حامل مواد جاسازی شده نیز توقیف شده تا رسیدگی به پرونده شروع و تحقیقات ادامه یابد.

مطابق قانون چنانچه موادمخدر در وسیله‌نقلیه‌ای جاسازی شده باشد، خودرو به نفع دولت ضبط و مصادره خواهد شد، مگر اینکه مالکیت شخص ثالثی به صورت رسمی و قانونی احراز شود که در این صورت خودرو رفع توقیف می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است منظور از مالکیت در موضوع مصادره خودرو حامل موادمخدر، مالکیت به صورت رسمی است؛ یعنی ارائه سند عادی از قبیل قول‌نامه یا مبایعه‌نامه موردپذیرش نیست.

البته در زمان وقوع جرم و کشف مواد، خودرو باید از مالکیت متهم خارج شده تا با رفع توقیف آن موافقت شود. در مواردی ممکن است خودرو به صورت امانی در اختیار متهم گذاشته شده باشد و با عدم اطلاع مالک از اقدام مجرمانه متهم، مواد مکشوفه از جاساز خودرو خارج و خودرو توقیف می‌شود که در این صورت مالک خودرو با در دست داشتن اسناد مالکیت باید به دادگاه مراجعه و درخواست رفع توقیف خودرو را مطرح کند. در ادامه احتمال دارد دادگاه با بررسی اسناد مالکیت و احراز مالکیت شخص، دستور آزادسازی خودرو را صادر کند.

نکته مهم دیگر در خصوص تعقیب مالک خودرو حامل موادمخدر توسط دادگاه این است که آیا مالک خودرو مورد تعقیب جزایی قرارخواهد گرفت یا خیر؟ چنانچه در تحقیقات از متهم یا به نحوی توسط دادگاه احراز شود که مالک خودرو از حمل و نگهداری مواد توسط متهم مطلع بوده و یا به دستور وی، جرم صورت گرفته است، نامبرده تحت اتهام مشارکت در حمل و نگهداری مواد مخدر مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت و مجازات می‌شود؛ در غیر این صورت اتهامی متوجه مالک خودرو نخواهد بود.

آیا ساخت جاساز برای خودرو جرم است؟

بد نیست بدانید قانون برای افرادی که برای خودرو جاساز موادمخدر می‌سازند نیز مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

بر این اساس اگر جاسازی که ساخته شده، عملا برای حمل یا سایر جرایم موادمخدر استفاده نشود، متهم ساخت این جاساز به سه‌ماه تا شش ماه حبس و یک تا 5 میلیون تومان جزای نقدی محکوم می‌شود. اما اگر با جاساز ساخته‌شده جرمی در حوزه مواد مخدر اتفاق افتاده باشد، کسی که اقدام به تعبیه و ساخت جاساز کرده است، معاون در جرم محسوب می‌شود و یک‌سوم از مجازات اصلی به عنوان مجازات وی تعیین می‌شود.

از طرفی ضربه زدن به دیگری و جاسازی موادمخدر برای وارد کردن اتهام به راننده خودرو، مجازات دارد و از نظر قانونی جرم به حساب می‌آید. بر این اساس، اگر شخصی برای اینکه فردی دیگر را متهم کند، در محل زندگی یا خودرو او موادمخدر جاسازی کند، به حداکثر مجازات همان جرم محکوم خواهد شد.

چندی پیش معاون حقوقی و نظارت گمرک نیز از کشف 500کیلوگرم مخدر شیشه توسط گمرک از یک کامیون در مرزهای شرقی کشور خبر داد و گفت: در این کشف حرفه‌ای و بسیار ظریف، قاچاقچیان تعداد 500 بسته حاوی ماده‌مخدر شیشه را در فضاهای زیر تانکر قرار داده بودند که با استفاده از دستگاه برش، جوشکاری و سنگ فرز، قسمت‌های زیرین تانکر برش خورد و جاسازی حرفه‌ای نمایان و کشف شد.

مدتی قبل هم پلیس خبر داد فردی در قالب انتقال محموله خودروهای تصادفی، اقدام به حمل قاچاق موادمخدر از شهرستان‌های جنوبی کشور به تهران می‌کرده است.

بر اساس اعلام پلیس در بازرسی از داخل خودرو تصادفی 30 کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه‌ای در داخل آن جاسازی شده بود، کشف شد.

از دیگر روش‌های جابه‌جایی مواد مخدر با خودرو می‌توان به جاسازی موادمخدر در خودرو حمل اثاثیه منزل، جاسازی مواد مخدر در موتور یا باک خودرو، آینه‌ها و لاستیک خودرو اشاره کرد.

در یک اتفاق نادر هم چندی پیش جاسازی موادمخدر در مخزن گاز یک خودرو، سبب انفجار آن در رفسنجان شد. در این حادثه، خودرو بعد از سوختگیری در پمپ گاز منفجر شده و ترکش‌های آن به خودروهای کناری اصابت کرد.

در بازرسی دقیق خودرو و محل حادثه، مقادیری مواد مخدر کشف و متهم با قرار مناسب ازسوی مرجع قضایی روانه زندان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =